معنی اسم ابراهیم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

ابراهیم یکی از اسم های محبوب بین ایرانیان است. جنسیت اسم ابراهیم پسر است و بنابراین میتوانید این اسم را روی پسر خودتان قرار دهید. همچنین این اسم را میتوان به صورت ترکیبی با نام های دیگر نیز استفاده کرد که این مورد امتیاز بسیار بزرگی برای اسم محسوب میشود. اسم ابراهیم که در انگلیسی به صورت ebrahim نوشته میشود و به دلیل ریشه عبری که دارد در کشورهای دیگری جز ایران نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این نام به طور تقریبی در داخل کشور 1,622,868 بار تا کنون استفاده شده است و میتوان گفت که از نام های پرطرفدار محسوب میشود.
شنبه، 5 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ابراهیم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم ابراهیم

جنسیت پسر
نام به انگلیسی ebrahim
تلفظ نام به انگلیسی /ebrāhim/
تلفظ به فارسی اِبراهیم
افراد دارای این نام 1,622,868
ابجد 259
ریشه نام عبری
 

توضیحات تکمیلی

 
معنی اسم ابراهیم در ثبت احوال
۱- پدر عالی. ۲- (اَعلام) ۱) سوره‌ی چهاردهم از قرآن کریم دارای پنجاه و دو آیه؛ ۲) ابراهیم: از پیامبران بنی اسراییل، ملقب به خلیل الله، پدر اسحاق و اسماعیل، که گفته می شود معاصر همورابی بوده است و عرب‌ها و یهودیان خود را از تبار او می‌دانند. بنای کعبه منسوب به اوست؛ ۳) ابراهیم: [قرن اول هجری] نام فرزند پیامبر اسلام (ص) که در کودکی وفات یافت؛ ۴) ابراهیم: شاه عثمانی [۱۰۴۹-۱۰۵۸ قمری]، که جنگی طولانی با ونیز آغاز کرد، سرانجام خلع و کشته شد؛ ۵) ابراهیم ابن ادهم: (= ابراهیم ادهم) [قرن ۲ هجری] عارف و زاهد ایرانی، از پیشگامان و بزرگان نهضت تصوف، که گفته می‌شود از شاهزادگان بلخ بود؛ ۶) ابراهیم ابن اغلب: بنیانگذار و نخستین امیر [۱۸۴-۱۹۶ قمری] سلسله‌ی بنو اغلب؛ ۷) ابراهیم ابن منصور نیشابوری: [اوایل قرن ۶ هجری] نویسنده‌ی ایرانی، مؤلف کتاب قصص الانبیا، در سرگذشت پیامبران؛ ۸) ابراهیم ابن ولید: سیزدهمین خلیفه‌ی اموی [۱۲۶-۱۲۷ قمری]؛ ۹) ابراهیم تیموری: [۷۹۶-۸۳۸ قمری] شاهزاده‌ی گورکانی، پسر شاهرخ، حاکم بلخ و تخارستان؛ ۱۰) ابراهیم شاه قاجار: [قرن۱۲ هجری] شاهزاده‌ی سلسله‌ی افشاریه، برادرزاده‌ی نادرشاه و از مدعیان سلطنت، که بر ضدّ برادرش عادل شاه در اصفهان قیام کرد و او را مغلوب و متواری کرد و خود به سلطنت نشست؛ ۱۱) ابراهیم صفوی: (= سلطان ابراهیم میرزا) [۹۴۶-۹۸۴ قمری] شاهزاده‌ی صفوی، نوه‌ی شاه اسماعیل اول، شاعر، خوشنویس، هنردوست و گرد آورنده‌ی اثرهای هنری. گفته می‌شود کتابخانه‌اش شامل ۴۰۰۰ جلد کتاب بوده است؛ ۱۲) ابراهیم غزنوی: دهمین شاه [۴۵۱-۴۹۲ قمری] سلسله‌ی غزنویان پسر سلطان محمود. [این نام در اصل «ا ب ر ا م» به معنی «کسی که پدرش والامقام است» بوده و بعدها «ابراهام» به معنی «پدر حمایت بسیار» شده است و در قرآن ۶۹ بار به صورت «ابراهیم» آمده است. (برهان قاطع به اهتمام دکتر معین، ص۸۱ پاورقی نام ابرهام)].
 
معنی اسم ابراهیم در فرهنگ لغت
از نظر معنی می توان این اسم را بسیار زیبا و خوش معنا توصیف کرد. معنی اسم ابراهیم در فرهنگ لغت های مختلف به صورت زیر آورده شده است. اصل آن آبراهام به معنی پدر مهربان است. آب یعنی پدر و راهام یعنی مهربان. اگر این نام را به عربی برگردانیم أب رحیم می‌شود. گفته می‌شود این نام را حض رت ابراهیم در صد سالگی از طرف فرزندان و نوادگانش گرفت.
 
معنی اسم ابراهیم در فرهنگ فارسی عمید :
چهاردهمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۵۲ آیه.
 
معنی اسم ابراهیم در لغت نامه دهخدا :
نام سوره چهاردهمین از قرآن کریم ، پس از رعدو پیش از حجر و آن مکیه است ، دارای پنجاه ودو آیت، نام یکی از مجلِّدین مشهور، کوهی است در کرمان زمین که آنرا کوه ابراهیم نامند.
 
معنی اسم ابراهیم در دانشنامه اسلامی :
جَدّ اوّل حضرت رسول «صلى اللّه علیه و آله» و پیامبران بنى اسرائیل، مورد تصدیق مسلمین و یهود و نصارى است. نام مبارکش 69 بار در قرآن مجید آمده، و دین مبین اسلام همان دین ابراهیم است این پیامبر بزرگ در شهر «اور» از شهرهاى بابل بدنیا آمد و نیز تولّد او را در شهر «فدّام آرام» نوشته‏اند و در آنجا بزرگ شد و با بت پرستان به مبارزه برخاست و سپس بشام هجرت فرمود قرآن مجید قسمت‏هاى بزرگى از زندگى و مبارزات وى را براى معرّفى او و ارشاد دیگران نقل کرده است.
 
حروف ابجد نام ابراهیم
ابجد اسم ابراهیم عدد " 259 " و ابجد وسیط " 31 " ، ابجد صغیر " 16 " می باشد.
 

نام های هم آوا با اسم «ابراهیم »

ابتهال
ابریشم
جبرائیل
اسحاق
بنیامین
اسرافیل
اسماعیل
زعیم
صمیم
ابوالفتح
محمد ابراهیم
شراگیم
دیهیم
فایدیم
سویم
 

نام افراد مشهور با اسم «ابراهیم»

نام کسوت
شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور ایران
ابراهیم‌ آبادی بازیگر
ابراهیم نادری کازرونی شاعر
ابراهیم رحیمیان بازیکن فوتبال
ابراهیم حامدی بازیگر
ابراهیم ناعم شاعر
ابراهیم صادقی بازیکن فوتبال
ابراهیم فخار بازیگر
ابراهیم آشتیانی بازیکن فوتبال
ابراهیم قاسم‌ پور بازیکن فوتبال
ابراهیم منصفی خواننده
ابراهیم تقی‌پور بازیکن فوتبال
ابراهیم کریمی بازیکن فوتبال
ابراهیم موصلی خواننده
ابراهیم تهامی بازیکن فوتبال
 

خصوصیات اسم ابراهیم

فردی بسیار جسور هستید. از هیچ چیز و هیچ کس ترسی ندارید ، آشکار به مبارزه ی جدی با مشکلات می پردازید و در این بین از جان مایه میگذارید. خونگرمی شما سبب شده است که با افراد بسیاری ارتباط داشته باشید، از این رو مراقب آنها باشید و از توانایی های والای خود در جهت های مثبت زندگی خود استفاده کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.